Gör plats för restauranger, barer och kaféer vid ån

Liberalernas förslag till översiktsplan 2030 fokuserar på fler bostäder, högre hus och bättre användning av å-rummet.

Onsdag 25 september 2019

Liberalerna vill utveckla området runt ån, vid stadsparken och på Strömholmen för att skapa en mer levande stadskärna. I yttrandet över Eskilstunas reviderade översiktsplan 2030 föreslår Liberalerna även att det borde byggas högre hus och fler bostäder i centrala lägen samt att Stålforskorsningen grävs ner under marken för att få bättre trafikflöden.

Strömsholm borde kunna inrymma restaurang (illustration: Tom Larsson)

– Liberalerna vill att Eskilstuna ska vara möjligheternas stad. Vi har länge sett att centrumhandeln minskar och därför vill vi öppna upp området runt ån och stadsparken för restauranger, kaféer och barer. Genom att ge plats för upplevelseföretag som erbjuder vattenskidåkning i en cable park eller hyr ut trampbåtar blir stadskärnan mer attraktiv får både Eskilstunabor och turister, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Idag består å-rummet mestadels av parker som folk bara går förbi. Liberalerna vill ge möjlighet till restauranger, kaféer och barer som gör att fler vill stanna till. Dessutom kan olika former av aktiviteter på vatten locka både unga och äldre att umgås vid ån på sin fritid.

Ån upplevs bäst från trampbåtar och en vattenskidåkning vid cable park kan locka fler till å-rummet (illustration: Tom Larsson)

– Eskilstuna måste våga bygga fler höga hus i centrala lägen. Vi i Liberalerna har flera förslag som både förbättrar framkomligheten och ger plats för fler bostäder. Om Stålforskorsningen byggs ner under mark så får vi dessutom mark som kan användas för förskolor och äldreboenden, säger Stefan Krstic (L).

Fler vill bo i centrala Eskilstuna och vid polishuset borde bostäder byggas ovanpå parkeringsplatsen (illustration: Tom Larsson)

I Liberalernas yttrande över reviderad översiktsplan 2030 föreslås även följande:

• Bygg rondell vid polishuset för smidigare trafik
  • Öppna upp Tullgatan-Västermarksgatan
  • Bygg höghus vid Rademachergatan för bostäder och kontor
  • Bygg bostäder ovanför parkeringsplatsen vid polishuset
  • Bygg bostäder på uppställningsplatsen bakom OKQ8-macken
  • Förbättra för pendlarna och trafiken genom att bygga nya järnvägsstationen över spåren

Framtidens Eskilstuna är liberalt” innehåller en sammanfattning av Liberalernas förslag på ändringar och tillägg av översiktsplan 2030.