Ett slag mot föräldrakooperativen inom förskolan

Liberalerna försvarar valfriheten i förskolan

Tisdag 17 september 2019

Idag har förskolenämnden i Eskilstuna beslutat om revidering av riktlinje för godkännande och rätt till bidrag för fristående förskolor. De nya riktlinjerna innebär bland annat en ansökningsavgift på 25.000 kr. Förslagen ska skickas vidare till kommunstyrelsen och slutligen beslutas i kommunfullmäktige.

– Poängen med ansökningsavgiften är att få bort oseriösa aktörer, men det kommer att drabba de små föräldrakooperativen hårt där man oftast inte har ett stort startkapital att börja med, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Liberalerna yrkade på att förslaget skulle återremitteras så att föräldrakooperativ undantas från ansökningsavgiften, men röstades ner av samtliga partier i nämnden.

– Jag är besviken på de övriga partierna som inte ser hur detta förslag kommer motverka etablering av nya föräldrakooperativ inom förskolan, säger Stefan Krstic. Det måste kunna finnas andra aktörer förutom kommunen som ska kunna bedriva förskolor och i förlängningen ha en valfrihet för föräldrar att välja förskola för sina barn.