Gör Eskilstunas klassrum mobilfria!

Liberalerna föreslår riktlinjer för mobilanvändning i skolan

Onsdag 4 september 2019

Liberalernas gruppledare Stefan Krstic har idag lämnat in en motion till kommunfullmäktige med förslag att ta fram tydliga riktlinjer för mobilanvändning i Eskilstunas grundskolor. Målet är att göra klassrummen mobilfria för att öka studieron och förbättra kunskapsresultaten.

– Vi är ju många som älskar våra mobiltelefoner. Men samtidigt vet vi hur svårt det är att koncentrera sig på något viktigt om man väntar på nästa pling från mobilen. Och om inte vi vuxna klarar av att lägga ifrån oss mobilen – hur ska då eleverna kunna göra det? Vi vill ha mobilfria klassrum därför att eleverna ska få fokusera på lektionerna, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Stöket och oordningen är två av de viktigaste utmaningarna som svensk skola står inför. Det är därför det i januariavtalet med regeringspartierna ingår att genomföra en nationell plan för studiero och trygghet i skolan. Lagstiftning om mobilförbud förväntas kunna gälla från 1 januari 2021 med rätt för rektor och lärare att bestämma hur mobiler kan eller ska användas.

– Eskilstuna har inte råd att vänta på regeringen och riksdagen. Det behövs tydliga riktlinjer för mobilanvändning redan nu så att klassrummen i Eskilstunas grundskolor ska vara mobilfria så fort som möjligt. Vi vill att rektorer och lärare ska vara med i arbetet att ta fram riktlinjerna, säger Stefan Krstic (L).

Förslaget till kommunfullmäktige finns i motionen ”Bättre studiero utan mobil i klassrummet”.