Är Eskilstuna redo för elsparkcyklarna?

Interpellation om åtgärder kommunen ta inför etablering av uthyrning av elsparkcyklar

Onsdag 28 augusti 2019

I vintras började elsparkcyklarna dyka upp i stor skala. Efter att stockholmarna fått hyra elsparkcyklar för att ta sig fram lätt och smidigt förväntas nu uthyrningsföretagen expandera till fler städer. Liberalernas gruppledare Stefan Krstic har lämnat in en interpellation för att fråga vilka åtgärder kommunen ska ta för att förbereda Eskilstuna för elsparkcyklarna.

– Vi från Liberalerna är framtidsoptimister som ser positivt på nya tekniska lösningar. Delningsekonomi är ett smart och effektivt sätt att låta fler få hyra elsparkcyklar istället för att köpa varsin egen. Men innan elsparkcyklarna rullar också på Eskilstunas gator måste vi förbereda vår stad med sparkcykelparkeringar och tydliga regler, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

För många människor är elsparkcyklar ett ovant inslag i gatubilden. I Stockholm är det vanligt att folk ställer ifrån sig cyklarna på trottoarer, vid övergångsställen eller framför butiker efter uthyrningstidens slut. Förutom att elsparcyklar som inte används ”skräpar ner” är det ett allvarligt tillgänglighetsproblem. De som är blinda eller synskadade riskerar då att gå rakt in i elsparkcyklarna och skada sig allvarligt. Dessutom är det svårt att höra en tyst elsparkcykel som körs bland folk på gågator och torg.

– Priset för att få nöjet och nyttan av använda elsparkcyklarna är inte särskilt högt. Men risken är stor att de som inte är unga och friska får betala ett mycket högre pris i form av minskad tillgänglighet. Kommunen ska göra det lätt att göra rätt. Det behövs klarhet om var och hur man får använda sin elsparkcykel och markerade platser man kan parkera elsparkcykeln på när man har åkt klart. Eskilstunas gator och torg måste självklart vara tillgängliga för alla som bor här eller besöker vår stad, säger Stefan Krstic (L).

Interpellationen Elsparkcyklar rullar snart in i Eskilstuna är ställd till stadsbyggnadsnämndens ordförande Sarita Hotti (S).