När ska gymnasielärarna få sova gott om natten efter arbetsdagens slut?

Liberalerna kräver svar om gymnasielärarnas arbetsmiljö

Tisdag 20 augusti 2019

Efter att Lärarnas riksförbund igår presenterade en alarmerande undersökning om gymnasielärarnas dåliga arbetsmiljö och höga arbetsbelastning lämnade Liberalernas gruppledare Stefan Krstic in en interpellation med frågor om detta till gymnasienämndens ordförande Robin Tannarp (M).

– Jag ger mig inte förrän alla barn och ungdomar får chansen att lyckas i skolan. Och då har vi inte råd att låta dålig arbetsmiljö skrämma bort de bästa från att välja läraryrket. Ibland när vi i Liberalerna lyfter problem med studiero och arbetsmiljö får vi hör att vi svartmålar skolan. Men det gör vi ju inte. Vi vet att framtiden börjar i klassrummet och att ingenting blir bättre av skönmålning, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Bild på händer som håller penna och papper på skrivbord

Resultaten från Lärarnas riksförbunds nyligen presenterade enkät förskräcker men borde inte förvåna någon skolpolitiker. Även i Eskilstunas lokala medarbetarenkäter finns tydliga varningstecken som visar att lärarnas arbetsmiljö snarast måste förbättras och åtminstone bli mer rimlig. Eskilstuna måste ta problemen på betydligt större allvar och gör någonting åt det. Ingen kan väl tycka att det är rimligt att 8 av 10 gymnasielärare ska ha svårt att somna på kvällen efter arbetsdagens slut.

– Nu är det dags för de styrande politikerna i Eskilstuna att lyssna mer på lärarna. Det behövs mer verkstad än snack. Oavsett om det är genom att införa heltidsmentorer eller lärarassistenter så måste den administrativa bördan minskas rejält. Lärarbristen är allvarlig och risken är stor att ännu fler gymnasielärare gör allvar av sina funderingar att lämna yrket, säger Stefan Krstic (L).

Interpellation om gymnasielärarnas arbetsmiljö kommer förhoppningsvis kunna besvaras och debatteras av Eskilstuna kommunfullmäktige den 24 oktober.