Vi försvarar förskolan mot majoritetens nedskärningar

Liberalerna röstade nej majoritetens besparingar på förskolan och nej till korrigeringen av förskolepengen.

Torsdag 13 juni 2019

Liberalernas gruppledare Stefan Krstic var vid dagens debatt i kommunfullmäktige mycket kritisk mot de styrande politikerna från S, M och C. Istället för att göra en korrigering av förskolepengen föreslog Liberalerna att frågan skulle utredas mer (återremitteras). I andra hand röstade Liberalerna nej till att göra en nedskärning på 30 miljoner kronor.

Här följer Stefan Kristics anförande i kommunfullmäktige (det talade ordet gäller):

Jag har under min tid som förtroendevald besökt många förskolor. Låt mig nämna ett exempel från förra året som jag kommer ihåg så bra än idag. Jag var på Odlarens förskola och fick följa förskolläraren Pauline på ett helt arbetspass. I början av arbetspasset frågade jag henne om hon någon gång känner sig otillräcklig när hon går hem från jobbet. ”Alltid”, svarade hon. Efter en hel dag förstår jag varför.

Vi har alldeles för stora barngrupper och för få vuxna i förskolan. Vikariepoolen är otillräcklig och oftast står man utan en ersättare när en pedagog blir sjuk. På förskolan var det stressigt och vi hade uppsikt över alltför många barn. Något barn gråter, ett annat barn känner sig ensam och övriga springer åt varsitt hål och leker.

Låt mig nämna för församlingen att just denna dag var få pedagoger sjuka och det var en varm sommardag, vilket gjorde att man kunde dela på barngrupperna, så att vissa var inne och andra var ute. Ändå var situationen påfrestande.

Pedagogerna har det så stressigt att de inte hinner rapportera in tillbud på förskolan och man har en reflektionstimme i veckan där man ska reflektera över hur planeringen gick, en planering man inte får någon tid till. Under hela arbetspasset var det även mycket övriga uppgifter som jag och personalen fick göra, såsom att plocka tillbaka leksakerna i sina lådor, städa undan alla ritpapper på bordet och göra det snyggt.

Samtidigt som barnen leker utomhus och behöver våra utbildade förskollärares närvaro låter vi istället en del förskollärare vara inomhus för att plocka undan. Det känns inte som att vi tar tillvara på denna yrkesgrupp som ändå har utbildat sig i flera år. Nu när det skärs ned är de personalen som drabbas först. Förskollärarna får färre kollegor och fler barn att ansvara för.

Den ljusa delen är att förskolans personal har ett så givande yrke som är fyllt av överraskningar. Vi har verkligen duktiga pedagoger. Vi har även barn som är jättehärliga och som är nyfikna på livet. Men förskollärare är inte gratis. Barnskötare är inte gratis. Lärarassistenter är inte gratis. Lokaler är inte gratis. Bra mat är inte gratis. Leksaker är inte gratis. Ingenting är gratis.

Den som tror att en nedskärning på 30 miljoner kronor inte kommer att påverka verksamheten låtsas antingen inte om det eller är djupt okunnig. Man får ungefär 60 stycken förskollärare för 30 miljoner kronor. Vi har idag 4 öppna förskolor, 54 kommunala förskolor och 21 fristående förskolor. Majoritetens nedskärning motsvarar att man tar bort 1 förskollärare från varje öppen förskola och varje kommunal förskola. Det är galet mycket pengar som man nu vill skära ned med.

Liberalerna är mycket kritiska mot de panikbesparingar på förskolan som majoriteten genomdrev för att rädda kommunens krisande ekonomi. Förskolan är viktig för att alla barn ska få en bra start i livet och därför tycker vi att det var bra att skolpengen höjdes för barn som är mer än 25 timmar i förskolan.

Nu kallas detta en felberäkning och majoriteten hävdar att barnen och personalen i förskolan inte ska drabbas negativt av att skolpengen minskas med 30 miljoner kronor. Mer pengar har gjort nytta för att höja kvaliteten och därför försvarar vi förskolan i vårt budgetförslag genom att stoppa nedskärningen och istället tillför vi ytterligare resurser till förskolan.

Att satsa på skolan är den bästa framtidsinvesteringen ett samhälle kan göra, både för varje enskilt barn och för samhället som helhet. Med trygga barn i en trygg skola med duktiga pedagoger som hinner se varje elev så förebygger vi att unga drar sig till den kriminella världen för att tjäna snabba cash. Så låt oss hellre bygga skolor åt våra flickor och pojkar än att bygga fängelseceller för våra kvinnor och män.

Tack!

Efter votering beslutade kommunfullmäktige med röstsiffrorna 37 ja, 26 nej och 2 frånvarande att bifalla förslaget från de styrande partierna S, M och C om besparingarna på förskolan.