Tydliggör föräldrarnas ansvar för sina barns skolgång
Liberalerna föreslår att det införs förväntansdokument vid alla Eskilstunas grundskolor.
Måndag 19 augusti 2019
Idag startar höstterminen för många grundskoleelever. Liberalernas gruppledare Stefan Krstic lämnade idag in en motion till kommunfullmäktige med förslag om att införa förväntansdokument i Eskilstunas grundskolor. Syftet med förslaget är att öka förståelsen mellan lärare och föräldrar samt att tydliggöra förväntningarna både på hem och skola för att förbättra samarbetet.
– De allra flesta föräldrar har idag en bra relation med sina barns lärare. Men alldeles för många har helt orimliga förväntningar på skolan och krav på vad lärarna ska göra. Vi vill visa att politiken står bakom alla de rektorer och lärare som vill ha tydliga regler för ökad studiero och bättre arbetsmiljö i skolan, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.
Enligt flera undersökningar de senaste åren utsätts många lärare och rektorer för hot från både elever och föräldrar. Det förekommer också att missnöjda föräldrar uppträder hotfullt för att försöka höja sina barns betyg eller hotar med att anmäla lärare till Skolinspektionen.
– Vi vill tydliggöra det ansvar som föräldrarna har för att deras barn ska klara sig bra i skolan. Svenska elever är bland de sämsta i OECD på att komma i tid till skolan. Och det kan inte vara skolans ansvar att eleverna kommer i tid till skolan och gör sina läxor. Föräldrarna har också en mycket viktigt uppgift att visa för sina barn att skolan är viktig, säger Stefan Krstic (L).
Förslaget i motionen ”Inför förväntansdokument i grundskolan” är att ge grundskolenämnden i uppdrag att ta fram riktlinjer för ett förväntansdokument som tydliggör vilka förväntningar som ställs på både föräldrar, skola och elever. Sedan är tanken att Eskilstunas alla grundskolor inför förväntansdokument, som dock inte ska vara juridiskt bindande kontrakt. Däremot ska föräldrarna bekräfta att de har tagit del av förväntansdokumentet. Dokumentet ska finnas översatt till flera språk så att det också får spridning till föräldrar med knapphändiga kunskaper i svenska.
Förväntansdokumenten bör tas fram i samverkan med både elever och lärare. I det arbetet ska centrala riktlinjer vara ett stöd och en mall. Eskilstuna kan ta till sig erfarenheter och få inspiration från exempelvis Malmö, Västerås och Stockholm som redan arbetar med att införa förväntansdokument.