Stoppa inte dansen i kommunens lokaler!

Är mat, dryck och dans verkligen så farligt?

Måndag 10 februari 2020

Dansföreningen Eskils Gille har hyrt in sig i kommunens skolmatsalar där man börjar med att äta medhavd mat och dryck för att sedan dansa till levande musik. Enligt uppgift har nu kultur- och fritidsförvaltningen sagt till föreningen att de inte längre är välkomna till kommunens lokaler för att det förekommer alkoholhaltiga drycker när föreningen äter mat tillsammans och att det inte får förekomma någon dans i kommunens lokaler. Detta har fått Liberalernas gruppledare att ställa en fråga i kommunfullmäktige riktad till kultur- och fritidsnämndens ordförande om detta är rimligt.

– Jag suckade när jag fick höra det här. Det här handlar om vuxna, en del årsrika, människor som möts, dansar tillsammans och har det roligt. Varför ska kommunen sätta stopp för det? säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

– Vi har idag ett problem att våra skolor står oanvända efter skoldagen och äldre som känner ensamhet. Varför inte då upplåta våra lokaler till exempelvis dansföreningar som Eskils Gille? Det är en vinst både för kommunen som tjänar pengar och för föreningen som har en bra lokal att träffas och dansa i, säger Stefan Krstic (L).

Frågan om mat, dryck och dans verkligen är så farligt är ställd till kultur- och fritidsnämndens ordförande Marie Svensson (S) och besvaras på kommunfullmäktige 13 februari.