Oroväckande ökning av otryggheten i grundskolan

Onsdag 10 april 2019

Liberalernas gruppledare Stefan Krstic lämnade idag in en interpellation ställd till grundskolenämndens ordförande med frågor om trygghet och studiero för Eskilstunas grundskoleelever. Skolenkäten från Skolinspektionen visar tydligt att färre elever och lärare känner sig trygga på sina arbetsplatser.

– Vi liberaler sätter alltid skolan först. Om alla elever ska få chansen lyckas krävs att de är trygga på sin arbetsplats. Det är mycket oroväckande att var fjärde elev i årskurs 9 inte tror att de vuxna reagerar när någon elev blir kränkt. Utvecklingen måste vändas för att göra skolan till en trygg plats för både elever och lärare, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

– Allt fler lärare måste nu ägna en stor del av undervisningstiden åt att skapa ordning i klassrummen. Vi liberaler vill att skolorna i Eskilstuna och Sverige ska vara i världsklass. Men istället håller svenska elever på att bli bäst i världen på att komma för sent till sina lektioner och stöka i skolan, säger Stefan Krstic (L).

Interpellation om ökad otrygghet i skolan i skolan ställdes till grundskolenämndens ordförande Mona Kanaan (S) och där frågade Stefan Krstic:

• Vad tänker den styrande majoriteten att göra för att minska otryggheten och förbättra studieron för Eskilstunas grundskoleelever?