Majoriteten missade chansen att bygga ut Mesta skola

Liberalernas förslag röstades ner av fullmäktige.

Torsdag 11 april 2019

Den styrande majoriteten sa idag nej till Liberalernas förslag att bygga Mesta skola. Trots att området växer kraftigt och efterfrågan på platser i förskola och skola ökar så var det bara Liberalerna som röstade bifall till motionen.

– Det är mycket tråkigt att majoriteten missade chansen att gå från ord till handling. Föräldrarna i Mesta vill ha en utbyggd skola och de har väntat länge nog nu. Vi i Liberalerna kommer inte ge oss trots att vi förlorade omröstningen i kommunfullmäktige idag, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

I motionen föreslår Liberalerna att kommunen ska bygga ut Mesta skola till F-6, att mark köps in intill befintliga skolan, att sätta igång planprocessen och att utreda en fortsatt utbyggnad till år 9.

– Vi liberaler har avsatt pengar i vår budget för att bygga ut Mesta skola åtminstone upp till sexan. Redan idag är det trångt på Lagersbergsskolan och antalet elever fortsätter öka så vi har inte råd att vänta längre. Majoriteten borde se till att kommunen kommer igång med processen istället för att lämna föräldrarna i Mesta i sticket, säger Stefan Krstic (L).

I omröstningen om Mesta skola var det bara Liberalernas fyra ledamöter som röstade JA. Fotot visar resultattavlan från kommunfullmäktige där de röda prickarna är Liberalernas JA-röster. Rött betyder NEJ och så röstade S, C, M, KD, V och MP. Gult betyder AVSTÅR vilket SD gjorde.