Dra inte ner på förskolan och barn med särskilda behov för att rädda kommunens ekonomi

Tisdag 30 april 2019

Liberalernas gruppledare Stefan Krstic reserverade sig på kommunstyrelsen mot majoritetens förslag att dra ner på skolpengen till förskolan och minska kostnaderna för tilläggsbeloppen till barn i behov av särskilt stöd.

– Vi liberaler säger nej till att sänka skolpengen till förskolan. Förskolan står redan inför stora utmaningar med stora barngrupper och en tuff situation för medarbetarna. Det är också mycket olyckligt att Eskilstuna kommun ens funderar på att dra ner på tilläggsbeloppet. Vi vägrar låta barn med särskilda behov ta smällen när kommunen nu måste spara pengar, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Förutom att ha röstat nej till att dra ner skolpengen till förskolan motsätter sig Liberalerna förslaget från majoriteten att sänka kostnaderna för tilläggsbeloppen. För att klara av detta föreslår Liberalerna att resultatmålen skärps för kultur- och fritidsnämnden, stadsbyggnadsnämnden, servicenämnden, kommunstyrelsen, överförmyndarnämnden, Torshälla stads nämnd och miljö- och räddningstjänstnämnden.

– Jag vägrar låta förskolebarnen och barn med omfattande behov av särskilt stöd i skolan betala för att Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet har misskött ekonomin i kommunen, säger Stefan Krstic.

Nämnder

18,7

37,6

FAKTA

Tilläggsbelopp kan sökas för barn och elever som är folkbokförda i Eskilstuna kommun. För tilläggsbelopp krävs att barnet eller eleven har ett omfattande behov av särskilt stöd samt att det är fråga om extraordinära stödinsatser. Insatserna ska också vara frekventa och varaktiga.

Källa:  Eskilstuna kommun