Liberalerna frågar i kommunfullmäktige om extra rörelse på skolschemat

Tisdag 11 januari 2022

För ett antal år sedan infördes extra rörelse på schemat på Eskilstunas grundskolor. Tanken var att elever skulle ges chans att röra sig mer och motionera mer på skoltid utan att extra idrottslektioner skulle införas. Rörelsen skulle ske genom att lärare och pedagoger skulle få in rörelsen mer genom att till exempel bedriva lektioner utomhus på olika sätt. Liberalerna undrar nu hur det har gått med den extra rörelsen på schemat och ställer därför fråga till grundskolenämndens ordförande Mikael Edlund (S).

Med den extra rörelsen hoppades man på att både hälsa och skolresultat skulle bli bättre, precis som forskningen visat. Det fanns dock inga exakta direktiv i hur det utökade motionsbeslutet skulle genomföras utan det överlämnades till barn- och utbildningsförvaltningen att besluta om, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Jag får olika signaler om hur det har gått med att införa detta och vill därför fråga ansvarigt kommunalråd om hur uppdraget har sett ut och vad för uppföljning som har gjorts, säger Stefan Krstic (L).

Interpellationen kan du läsa här.

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se