Liberalerna frågar i fullmäktige om socialsekreterarnas arbetssituation

Måndag 17 januari 2022

Kommunanställda inom Sveriges socialtjänst har under lång tid har haft en svår arbetssituation och som på senare tid har förvärrats ytterligare. Kriminella klaner och gäng hotar och hindrar kommunanställda från att göra sitt jobb vilket har fått Liberalerna i Eskilstuna att reagera. Partiet har därför ställt en interpellation till socialnämndens ordförande Göran Gredfors (M) för att få mer klarhet i frågan kring de anställdas arbetssituation.

–  Att inte känna sig trygg på eller utanför sin arbetsplats är inte en human situation och där har Eskilstuna kommun som arbetsgivare ett stort ansvar för sina anställda. Likväl har vi ett stort ansvar mot de invånare som inte kan få den hjälp de behöver för att socialsekreterarna inte kan eller vågar ingripa, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Vid en enkätundersökning vittnar anställda inom Sveriges socialtjänster att de med rädsla för hämnd väljer bort att göra en orosanmälan och att de ibland vänder bort blicken när narkotika säljs öppet. Sju av tio tillfrågade svarade även att de utsatts för hot indirekt eller direkt i sitt arbete som socialsekreterare. Liberalerna vill därför få svar på hur Eskilstunas socialsekreterares arbetssituation ser ut och hur vanligt det är att även de anställdas familj och närstående hotas. Även beredskapen och stödet till de anställda och deras familjemedlemmar är viktig och partiet vill veta hur stödet för det ser ut.

Interpellationen kan du läsa genom att klicka här!

Kontakt:

Stefan Krstic
Gruppledare för Liberalerna i EskilstunaStefan.Krstic@eskilstuna.se073 740 84 42