Inför obligatorisk bakgrundskontroll i äldreomsorgen

Pressmeddelande från Liberalerna 2020-10-20

Det har visat sig att det runtom i landet finns personal som arbetar inom kommunal vård och omsorg och som inte har genomgått en gedigen bakgrundskontroll innan anställning. Att Eskilstuna kommun kräver utdrag ur belastningsregistret vid anställning inom förskola, skola och psykiatrin men inte inom vård och omsorg är skrämmande. Liberalerna har därför lämnat in en motion om att Eskilstuna kommun ska göra en bakgrundskontroll vid anställningar inom vård och omsorg innan anställningen påbörjas.

– Att det idag inte görs bakgrundskontroll eller krävs utdrag ur belastningsregistret vid anställning inom vård och omsorg är förvånande och oförsvarbart. Se på den senaste tidens rapporteringar om försvarslösa människor som blir utsatta för allt från misshandel till sexualbrott, säger Erika Rydja Sandvik, motionär och ordförande för Liberalerna i Eskilstuna.

Vård- och omsorgssektorn involverar många av samhället mest utsatta och sårbara individer och de måste skyddas mot brott då de inte alltid har möjligheten att skydda sig själva. Eskilstuna kommun har dubbelt ansvar både som arbetsgivare och som huvudman då de ska skydda vårdtagarna. En bakgrundskontroll och i de fall där kontroll av utdrag ur belastningsregister är lagstadgat så ska även det tas för att bedöma lämpligheten innan anställning påbörjas. Sveriges kommuner och regioner (SKR) har tidigare utryckt en vilja att även hemtjänst skall omfatta av detta krav

– Vissa individer är extra skyddsvärda, däribland, barn och unga, sjuka, och äldre i behov av omsorg. Kommunen måste göra allt de kan för att vidta åtgärder så att dessa personer skyddas från att utsättas för brott, säger Erika Rydja Sandvik (L).

Länk till motionen finns här