Liberalerna: inför flexibla nattstopp med buss

Torsdag 21 oktober 2021

Att röra sig ute efter att mörkret faller skapar en viss oro hos många vilket är förståeligt då både rån, överfall och våldtäkter ökar efter mörkrets intrång. Trygghetsfrågan är viktig för Liberalerna. För att öka säkerheten för våra invånare i Eskilstuna föreslår partiet att kommunen inför flexibla nattstopp i busstrafiken.

–  Statistiken som redovisas gällande brottslighet och otrygghet som finns i Eskilstuna talar sitt tydliga språk. Om vi genom införande av nattstopp i busstrafiken kan bidra till minskad brottslighet och ökad trygghet så finns en stor vinning i att införa det, säger Erika Rydja Sandvik, ordförande för Liberalerna i Eskilstuna.

Flexibla nattstopp innebär att en resenär erbjuds möjligheten att kvällar och nätter kliva av bussen mellan två ordinarie hållplatser som angörs av linjen. Syftet är att öka känslan av upplevd trygghet. Resenärer ska kunna stiga av närmare sitt slutliga resmål, till exempel bostaden, och då undvika att behöva gå en längre sträcka från den ordinarie hållplatsen på kvällen eller natten.

– Vi behöver göra allt vi kan för att bidra till att vända känslan hos våra invånare och bryta våldstrenden. Invånare i Eskilstuna ska känna att de kan röra sig fritt i vårt samhälle, även kvällar och nätter, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Liberalernas motion kan du läsa genom att klicka här!

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se