De extra miljonerna borde gå till välfärden

Ökade statsbidrag behövs för vård, skola och omsorg

Måndag 18 maj 2020

Idag presenterar Liberalerna, Centerpartiet och regeringen en satsning på kommuner och regioner med 6 miljarder, varav hälften går till kommunerna. Detta betyder ungefär något mindre än 30 miljoner för Eskilstunas del.

– Jag förväntar mig att den socialdemokratiska majoriteten i Eskilstuna lägger dessa pengar i vård, skola och omsorg. Den socialdemokratiska majoriteten har dels underfinansierat förskolan med 12 miljoner kronor, vilket förvaltningen själv skriver om i sin verksamhetsberättelse, samt lagt ett högt överskottsmål på förskolenämnden som ett resultat av besparingspaketet som klubbades igenom förra veckan, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna och andre vice ordförande i förskolenämnden.

I Liberalernas förslag till besparingspaket fredades vård, skola och omsorg och istället lades uppdrag på framför allt förskolenämnden och grundskolenämnden att spendera sina pengar på höjd skolpeng istället för att lägga det på hög. Besparingar görs istället genom lägre överskottsmål (2,0 istället för 2,1), bantning av administration och kommunikatörer och högre krav på nämnder som inte sysslar med vård, skola och omsorg.

– Vi kan inte skicka Coronanotan till barnen och eleverna. Förskolan har länge varit underbudgeterad och tål inte några fler besparingar. I Liberalernas förslag prioriterar vi höjd skolpeng, sommarskola, elever med behov av särskilt stöd och yrkesutbildning. Istället lägger vi besparingarna på kommunikation, ineffektiva utvecklingspengar och byråkrati, säger Stefan Krstic (L).