100 miljoner till Eskilstuna för Coronakrisen

Nytt krispaket till Sveriges kommuner och regioner

Torsdag 2 april 2020

Liberalerna, tillsammans med Centerpartiet och regeringen, har kommit överens om ett krispaket till landets kommuner och regioner på totalt 15 miljarder kronor. För Eskilstuna kommuns del innebär det 100 miljoner kronor i tillskott. Liberalerna i Eskilstuna välkomnar den och anser nu att kommunen måste se över sina egna kostnader.

– I coronapandemins spår står inte bara människors liv och hälsa på spel. Lokala företag som inte får några kunder riskerar att gå i konkurs så att många Eskilstunabor blir av med jobbet., säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

– Detta tillskott på 100 miljoner ska trygga kommunens ekonomi i det svåra läget. Nu gäller det även för kommunen att se över sina befintliga utgifter i syfte att fördela pengarna till välfärdens kärna. Liberalerna vill till exempel halvera kostnaden för kommunikatörer vilket idag uppgår till 25 miljoner kronor och se över antalet rena administratörstjänster som idag uppgår till ungefär 850 i antal. Kommunen har inte oändligt med pengar och nu behövs resurserna i skola, vård och omsorg, säger Stefan Krstic (L).