Utför en extern granskning av Eskilstuna kommuns hantering av Coronapandemin

Det utförs flera utredningar inom Eskilstuna kommun gällande hanteringen av Coronapandemin, men Liberalerna har inte hört något om en koncernövergripande utredning. På riksplan kommer det att beslutas om en Coronakommission före sommaren. Coronakommissionen ska ta ett helhetsgrepp för att se hur det har fungerat på nationell, regional och lokal nivå. Samma helhetsgrepp bör vår kommunkoncern ta.

Onsdag 10 juni 2020

– Det finns mycket som Sverige och Eskilstuna har gjort bra – och det är viktigt att ta tillvara på det inför nästa kris. Samtidigt finns det mycket att lära för Eskilstuna vad gäller kommunikation, arbetssätt inom äldreomsorgen och hemtjänsten, beslutsfattande, med mera.

Liberalerna har därför lämnat in ett nämndinitiativ till morgondagens kommunstyrelsen som handlar om att hela kommunkoncernen ska granskas externt gällande hanteringen av Coronapandemin. Den externa granskningen ska utföras vid ett lämpligt skede och kommunledningskontoret ska få i uppdrag att återkomma med närmare detaljer om hur en sådan extern granskning ska gå till.

– Vi är övertygade om att det är viktigt att hela kommunkoncernen genomlyses för att visa på de styrkor och problem som hela vår organisation har upplevt och upplever. Det är bara så vi kan lära oss inför nästa kris och bli starkare som samhälle, säger Stefan Krstic (L).

Förslaget kan du läsa här!

Du kan även se inslag på SVT Nyheter genom att trycka på länken nedan: