Stor utbyggnad av förskolor och skolor med Liberalernas budget

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-06-08

I Liberalernas förslag till investeringsbudget syns tydliga satsningar på fler förskoleavdelningar och utbyggnad av grundskolor. Partiet har i sin budget flera förslag på nya investeringar, till exempel utbyggnad av Hällby skola och nya förskolor i Mälarbaden, Hällby och stadsdelen Väster samt en tidigareläggning av Kjula förskolas utbyggnad finns också med. Den styrande majoriteten har valt att senarelägga nästintill alla ut- och nybyggnadsplaner på förskolor och många grundskolor medan Liberalerna föreslår tidigareläggning av dessa investeringar.

Det här gör mig förbannad. Vi har stora barngrupper i förskolan och överfulla klassrum. Vi behöver många fler förskole- och grundskoleplatser än idag. I det läget väljer Socialdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna att stoppa flera nybyggnationer av förskolor och senarelägga utbyggnad av befintliga förskolor och grundskolor, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna och andre vice ordförande i förskolenämnden.

I Liberalernas förslag till investeringsbudget väljer partiet att tidigarelägga utbyggnaden av Tegelvikens förskola, en ny förskola i Skogstorp och en i Skogsängen. På skolområdet väljer partiet att tidigarelägga utbyggnaden av skolorna i Mesta, Kjula och Tegelviken i Kvicksund. Liberalerna har även ett eget förslag på utbyggnad av Hällby skola som skulle ge fler klassrum och en ordentlig matsal.

– Jag undrar vad de styrande partierna har att säga till de föräldrar som har blivit lovade mindre barngrupper och fler skolplatser. Hur stora barngrupper och trånga klassrum ska vi egentligen behöva acceptera? Vi har en akut platsbrist som den politiska ledningen verkar strunta i totalt, säger Stefan Krstic (L).

En del av Liberalernas välfärdssatsningar finansieras genom att partiet vill avyttra fastigheter som ägs av Eskilstuna Kommunfastigheter AB (KFAST) och Eskilstuna Logistik och Etablering AB till ett värde av 1 200 miljoner kronor. Hälften av vinsten ska gå till Eskilstuna kommun och andra halvan tillfaller respektive bolag. Den vinst som KFAST genererar ska gå till fortsatt bostadsbyggande med ansvarsfull finansiering och med ett särskilt uppdrag att bygga LSS-bostäder och tillgängliggöra skyddade boenden för utsatta kvinnor och barn.

Här kan du läsa Liberalernas Investeringsbudget med inriktningspunkter

Här kan du läsa Liberalernas förslag till ägardirektiv

Här kan du läsa en sammanfattning av Liberalernas Investeringsbudget