Ett tryggare Eskilstuna är möjligt

Lördag 22 maj 2021

Otryggheten är frihetens största fiende. Därför lanserar Liberalerna ett trygghetspaket med minst 14 förslag på lokal nivå om tidiga insatser i form av en trygg skolgång, fältande socialsekreterare som kan fånga upp barn och ungdomar på glid, övervakningskameror, fler ordningsvakter och satsning på fler i jobb. Vi föreslår även en EXIT-verksamhet som kan hjälpa unga ut ur gängkriminalitet, drogförebyggande arbete på skolor, mobila trygghetsteam, satsning på att fler ska våga vittna och en ökad samverkan med polis. Brottsligheten är en maktfaktor att räkna med i våra utsatta förorter. Att försvara tryggheten är också att försvara friheten. Läs om några av våra lokala och nationella förslag i punktlistan nedan.

Ett axplock av det vi föreslår i Eskilstuna kommun för att öka tryggheten och jobba emot gängkriminaliteten:

• Utökad kameraövervakning på brottsutsatta platser
  • Drogförebyggande arbete på skolor
  • Förstärkning av ordningsvakter
  • EXIT-verksamhet riktad mot unga kriminella som vill lämna det kriminella livet bakom sig
  • Återinförande av fältande socialsekreterare
  • När en ung person begår sitt första brott, oavsett hur grovt det brottet är, ska ett allvarssamtal äga rum mellan den unge, polis och socialtjänst för att motverka fortsatt kriminell livsstil
  • Uteslut inte den politiska oppositionen från kommunens trygghetsarbete
  • Ökad belysning i stråk och parker för att skapa mer trygghet
  • Utöka antalet ordningsvakter i Eskilstuna för att skapa trygghet på gator och torg samt för att bistå polisen
  • Mobila trygghetsteam på allmänna platser och skolor
  • Stora satsningar på förskolan, grundskolan och gymnasieskolan för att fler ska klara sin utbildning och att minska incitamenten att dras med i kriminalitet
  • Satsningar på jobb och utbildning för arbetslösa vuxna
  • Satsning på att fler ska våga vittna och bryta tystnadskulturen där människor inte vågar anmäla eller tala med polisen
  • Fördjupad samverkan med polis

Ett axplock av det vi föreslår i riksdagen:

• Fler poliser från dagens 20 000 till 25 000 poliser inom sju år. De ska även ha bättre betalt
  • Bättre trygghet för barn i riskzonen som riskerar att hamna snett. Ökad samverkan mellan skola, socialtjänst och polis när ett barn är på väg in i ett destruktivt beteende.
  • Minst 2 000 fler kommunala trygghetsvakter
  • Ge polis och tull bättre redskap mot grov organiserad brottslighet
  • Alla brott som begås av unga under 15 år ska utredas av polis
  • Villkorlig frigivning ska inte vara en rättighet, utan en möjlighet för den som skött sig bra.
  • Fler utländska medborgare ska avtjäna straffet i hemlandet.
  • Samarbeta med civilsamhället, till exempel stödorganisationer för före detta kriminella.
  • Skapa ett europeiskt FBI och en europeisk åklagarmyndighet
  • Förbättra det brottsförebyggande arbetet

Vill du fylla listan med fler förslag? Hör av dig till oss på eskilstuna@liberalerna.se.

Håller du med våra förslag? Bli medlem! Det kostar bara 50 kr första året och är du under 26 år är första året gratis. Därefter 200 kr, och för dig som är under 26 år kostar det 50 kr. Klicka här för att bli medlem!