Öppna upp Drottninggatan för all fordonstrafik

Pressmeddelande från Liberalerna 2020-10-05

Det kan inte ha undgått någon att Eskilstunas biltrafik har problem med köbildningar. Under ombyggnationen av mötesplatsen utanför Mälardalens högskola kommer trafiken att påverkas ytterligare av byggmaskiner och byggarbetare. När ombyggnationen är klar kommer gatans bredd vara densamma, men mer människor förutspås röra sig i området och det kommer skapa en annan trafikmiljö än vi har idag. Liberalerna har därför lämnat in ett nämndinitiativ till stadsbyggnadsnämnden om att Drottninggatan ska öppnas upp för all fordonstrafik.

– Fler och fler använder bil som transportmedel, även om cykel och buss är det miljövänligare alternativet. Vi måste göra vad vi kan göra för att öka framkomligheten för all fordonstrafik och skapa ett bättre trafikflöde, säger Irja Hökås, ledamot i stadsbyggnadsnämnden för Liberalerna.

När ombyggnaden av mötesplatsen påbörjas behöver hänsyn visas till de som arbetar på platsen samtidigt som byggmaskiner kommer finnas i området och påverka trafikflödet. Genom Eskilstuna ringlar dagligen långa bilköer vilket skapar stora störningar för alla som kör genom staden. Även ytterområden med större trafikleder har dagligen köbildning. Att öppna upp Drottninggatan för alla fordon skapar fler möjligheter att ta sig genom centrum och kan förhoppningsvis underlätta trafikflödet i sin helhet.

– Under pandemin är det många som väljer bort att åka kommunalt då det inte går att hålla rekommenderade avstånd varandra. Lägg till att vintern är på ingång vilket även det förutspås öka bilåkandet ytterligare och här måste en förändring till omgående, säger Irja Hökås (L).

Öppna upp Drottninggatan för alla trafikanter