Offentlig redovisning av skolresultat måste fortsätta

Måndag 24 augusti 2020

Pressmeddelande från Liberalerna i Eskilstuna 2020-08-24

I slutet av juni kom beskedet om att Skolverket kommer sluta publicera statistik om enskilda skolor. Detta kan innebära slutet för ett öppet och demokratiskt skolsystem och att tidigare offentliga uppgifter om friskolorna nu blir hemligstämplat. Snart börjar ett nytt läsår och under läsåret skall flera skolval göras utan att eleverna har komplett informationsunderlag, vilket Liberalerna anser vara en katastrof för det fria skolvalet.

– Vi inser med förskräckelse att möjligheten för Eskilstunas elever och föräldrar att på bästa sätt använda det fria skolvalet nu är hotat i och med att viktig och avgörande information kommer gömmas bakom sekretess, säger Jan Svensson (L), ledamot i Grundskolenämnden

Det som nu kommer döljas av sekretess är en friskolas betyg, resultat på nationella prov, andelen behöriga lärare och antal elever inskrivna på skolan. Det är information som är nödvändig för att elever ska kunna göra det skolval som passar dem bäst, information som visar vilka skolors arbetssätt som fungerar och vilka som inte gör det. Med anledning av den nya förändringen har Liberalerna lämnat in nämndinitiativ till grundskolenämnden och gymnasienämnden om att de även framöver ska fortsätta redovisa resultat från Eskilstunas kommunala skolor och även uppmuntra friskolorna att göra det samma.

– Det finns många exempel på när man med hjälp av den offentliga redovisningen kunnat jämföra skolor, synliggöra problem, kräva ansvar och faktiskt åtgärda dem. I väntan på att lagstiftningen ses över hoppas vi oss att Eskilstunas skolor fortsätter redovisa sina resultat, avslutar Christer Kax Sundberg (L), ledamot i Gymnasienämnden

Nämndinitiativet till grundskolenämnden kan du läsa här

Nämndinitiativet till gymnasienämnden kan du läsa här