Livskvalité måste värnas genom hela livet

Insändare Eskilstuna Kuriren 2021-07-15

Liberalerna anser att en vällagad och balanserad kost är nyckeln till välmående och en god hälsa. De Eskilstunabor som har ett beviljat biståndsbeslut får idag nylagad mat levererad hem av hemtjänstens personal. Samtidigt som maten överlämnas sker en social kontakt och för många är den kontakten den enda de har på hela dagen. Ett beslut har tagits om att bygga ett nytt tillagningskök för att tillaga aktuella matlådor. Maten ska sedan vacuumförpackas, kylas ner och lämnas ut vid något tillfälle per vecka. Den som får matlådorna får sedan förvara dem hemma i kyl eller frys och värma på dem själv.

Frågan kvarstår nu i vad värdet av denna nya rutin är? Det har pratats om att personal frigörs när matlådorna inte ska levereras dagligen. Samtidigt meddelas det att de som behöver hjälp med att värma på maten ska få det. Då många människor kommer behöva denna hjälp innebär det att hemtjänstens personal ändå ska frigöras för att utföra hjälpen. Hade det då inte varit bättre att fortsätta leverera matlådor med dagsfärsk mat, så som det görs idag?

Det blir tydligt att människors önskan om nylagad mat och medmänskliga kontakt inte anses viktigare än den ekonomiska vinningen. Detta anser vi i Liberalerna som oroväckande och skrämmande. Livskvalité måste finnas genom hela livet, även när vi hamnar i situationer där vi inte längre klarar oss själva utan behöver hjälp från samhället för att klara vår vardag.

Camilla Cederlöf
Ledamot i vård- och omsorgsnämnden för Liberalerna