Liberalerna kräver: Valfrihet inom äldreomsorg och hemtjänst!

Måndag 18 april 2022

Rätten att själv bestämma över sitt liv oavsett ålder bör anses som en grundläggande rättighet och därför har Liberalerna i Eskilstuna lämnat in ett förslag till kommunfullmäktige om att kommunen ska införa valfrihet i hemtjänst och äldreomsorg enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV). Frågan om LOV i hemtjänst och äldreomsorg har varit en stor fråga genom åren i Eskilstuna.

75 % av Sveriges befolkning har möjlighet att bestämma över sina egna liv även om de är äldre eller är i behov av hjälp från hemtjänst. Eskilstunaborna har fortfarande inte den möjligheten och vi anser att det är självklart att man ska kunna vara med och påverka vart man ska bo eller vem som kommer över tröskeln till ens hem.

Konsultföretaget Ramboll utredde för många år sedan förutsättningarna att införa valfrihet i hemtjänsten i Eskilstuna och slutsatsen var att de var goda. Trots detta valde den styrande politiska ledningen (S+M+C) att begrava frågan i en ny utredning som aldrig utfördes. Liberalerna gick därför fram med ett skarpt förslag om att införa LOV i hemtjänst och äldreomsorg i Eskilstuna som röstades ner av dessa och andra partier.

En människa ska inte fråntas sina rättigheter att få bestämma själv bara för att han eller hon blir äldre. Vi liberaler tror på frihet och att äldre personer bättre kan fatta egna beslut än att socialdemokratiska politiker gör det åt dem.

Klicka här så kan du läsa vårt förslag i dess helhet!

Erika Rydja Sandvik
Talesperson i äldreomsorgsfrågor för Liberalerna i Eskilstuna