Liberalerna: Rätt stöd i skolan är en rättvisefråga

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-04-29

Idag rapporterar Eskilstuna-Kuriren om att stödet till elever med särskilda behov ska förändras. Liberalerna har länge varit kritiska till hur kriterierna är satta för att en skola ska kunna söka tilläggsbelopp för elever i behov av stöd. 2016 togs beslut om att skolorna i Eskilstuna inte längre kan söka tilläggsbelopp för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom autism och ADD. Det har lett till förödande för många elever. Liberalerna är kritiska till att frågan om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i tilläggsbeloppet begravs i ännu en ny utredning.

– Vi lämnade in en motion i augusti 2020 om att även neuropsykiatriska funktionsnedsättningar måste ingå i diagnoskriterierna. Då fick vi svar från den politiska ledningen att det håller på att utredas. Jag är mycket kritisk att frågan begravs i ännu en ny utredning, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Skolorna i Eskilstuna är ansvariga för att se till att alla elever får stöd som är nödvändig, men de kompenseras inte alltid för det genom tilläggsbeloppet utan måste då finansiera det på annat sätt. Risken finns därför att stöd inte ges i den utsträckning som behövs eller att skolorna måste spara in på andra kostnader som påverkar elever och personal. Liberalerna har sett det som en risk och att grupper ställs mot varandra.

Liberalerna har drivit frågan om tilläggsbeloppet under lång tid och var det partiet som la mest pengar på tilläggsbeloppet i sin budget i höstas.

– Det kan inte vara en kostnadsfråga för kommunen att se till att alla elever får det stöd som är nödvändigt för att klara skolan. Det är grunden för framtiden. Att ställa grupper av elever mot varandra, vart är vi då på väg? säger Stefan Krstic (L).