Mindre barngrupper – Fler förskolor

På Eskilstunas förskolor är många barngrupper för stora, vilket påverkar både barn och personal. För stora barngrupper har en negativ påverkan på lärande och lek. Liberalerna vill därför införa ett maxtak på hur många barn det får vara i barngrupperna. Vi vill även bygga fler nya förskolor i områden där barngrupperna är som störst.

Skolverket har ett riktmärke gällande barngruppers storlek och efter att vi har kontrollerat hur det är i Eskilstuna visar det sig att många av barngrupperna är större än vad som rekommenderas. Det är inte ovanligt att de största barngrupperna har runt 20 barn per grupp, något som vi tycker är orimligt och inte leder till en bra miljö för barnen eller personalen. Liberalerna föreslår ett maxtak på 12 barn per grupp för de yngre barnen och maxtak på 15 barn per grupp för de äldre barnen.

Alla barn behöver få chans till bra pedagogisk verksamhet och känna att de blir sedda av personalen. Förskolan är starten på en lång skolgång och det är viktigt att barnen ges bra förutsättningar att i framtiden bli sitt bästa jag.

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna och andre vice ordförande i förskolenämnden

Vill du se om ditt barns förskola har för stora barngrupper? Klicka HÄR

Vill du komma i kontakt med oss?  Skicka då ett mejl till oss på följande mejladress eskilstuna@liberalerna.se
Det går även bra att skicka meddelande via vår Facebooksida