Liberalerna nominerar Eva ”Bam” Karlsson till jämställdhetsberedningen

Pressmeddelande från Liberalerna 2020-10-06

Liberalerna i Eskilstuna nominerar Eva Karlsson till ledamot i kommunens jämställdhetsberedning. Formellt beslut kommer att fattas under dagens kommunstyrelsesammanträde. Med många års erfarenhet inom jämställdhet och personlig utveckling kommer Eva bidra med mycket kunskap till beredningens arbete.

– Det är ett viktigt arbete och jag är glad att få vara med och bidra. Det är viktigt att ta till vara potentialen i hela befolkningen och att ge alla samma förutsättningar i livet. Det vill jag bidra till, säger Eva Karlsson.

Sedan 30 år tillbaka driver Eva Karlsson ett eget företag med inriktning på kommunikation, personlig utveckling och ledarskap och hon är ordförande i stiftelsen Maria Pihls minne sedan starten 2016. Eva har i många år drivit flera utvecklingsprogram för kvinnor och arbetat för att öka antalet kvinnor i ledande positioner. 2019 tilldelades hon Eskilstuna kommuns jämställdhetspris med motiveringen ”Eva Karlssons engagemang är ett lysande exempel på hur långsiktigt och strukturerat arbete bidrar till ökad jämställdhet inom näringslivet”.

– Jag är väldigt glad över att Eva Karlsson tackade ja till nomineringen att bli Liberalernas ledamot i jämställdhetsberedningen. Med hennes breda kunskap kommer hon bli en stor tillgång och spela en viktig roll för jämställdheten i Eskilstuna, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna Eskilstuna.

FAKTA: Vad gör jämställdhetsberedningen?

Jämställdhetsberedningen i Eskilstuna är en politisk beredning under kommunstyrelsen som har i uppgift att:

• initiera, bevaka, driva på och stimulera ett aktivt och systematiskt jämställdhetsarbete i Eskilstuna kommunkoncern (alla förvaltningar och kommunala bolag)
  • utveckla strategier för att uppnå jämställdhetsmålen
  • öka medvetenheten om vikten av ett jämställdhetsperspektiv inom kommunens alla politik- och verksamhetsområden
  • inhämta kunskap om jämställdhet och hur ett framgångsrikt jämställdhetsarbete bedrivs från forskning, lagstiftning, andra kommuner, myndigheter, företag och organisationer, samt övriga delar av samhället i Sverige och jämförbara länder, samt
  • årligen presentera idéer och förslag till kommunstyrelsen på utvecklingsområden för kommunens jämställdhetsarbete.

Pressfoto: André Karjel