Liberalerna: inrätta assistenter i förskolan

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-05-20

Idag den 20 maj är det förskolans dag. Förskolans personal består av en kategori hårt arbetande människor som inte alltid får den uppskattning de förtjänar. De har en hårt belastad arbetsmiljö i form av stora barngrupper, hög ljudnivå och känslan av att inte räcka till. För att underlätta för förskollärarnas situation samtidigt som barnens vardag och lärande ökar föreslår Liberalerna att Eskilstuna kommun ska införa assistenter på Eskilstunas förskolor.

– Personalen på Eskilstunas förskolor har en ansträngd arbetssituation där de har svårt att få tiden att räcka till. Utbildade pedagoger och förskollärare får ägna stora delar av sin dag till andra arbetsuppgifter som inte är förenat med pedagogik och lärande, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna och andre vice ordförande i förskolenämnden.

Assistenternas roll ska vara att avlasta den pedagogiska personalen med att till exempel duka bord, klä på barnen ytterkläder, sprita leksaker, förbereda mellanmål och göra rent efter måltider. Lärarförbundets medlemsundersökning visar även att hälften av förskollärarna inte hinner med stora delar av sitt uppdrag under. Assistenter i förskolan frigör mer tid för förskollärarna och barnskötarna att få syssla mer med sitt pedagogiska uppdrag.

– Vi politiker är ansvariga för förskolan och vi måste ta vårt ansvar och ge personalen i förskolan en bättre arbetsmiljö där man hinner se och har tid för alla barn, säger Stefan Krstic (L).

Här kan du läsa Liberalernas motion i sin helhet