Liberalerna: Inför utmaningsrätt i kommunens verksamheter

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-04-01

Liberalerna har lämnat in en motion om att Eskilstuna kommun ska införa utmaningsrätt. Utmaningsrätt innebär i korta drag att en aktör som anser sig kunna driva en kommunal verksamhet på ett mer kvalitativt och billigare sätt får en möjlighet att lämna in sitt förslag till kommunen. Kommunen utreder sen möjligheterna att efter en upphandling låta en annan aktör att ta över och utföra aktuell verksamhet.

– För att lyckas med utmaningsrätten krävs ett engagemang och vilja att förändra och förbättra kommunal verksamhet. Att säga nej till utmaningsrätten är att säga nej till förbättringsmöjligheter, säger Erika Rydja Sandvik, ordförande i Liberalerna Eskilstuna.

Eskilstuna har under en lång period placerat sig långt ner i rankningar av bland annat Svenskt Näringsliv gällande företagsklimat. Liberalerna menar att ett sunt och kreativt sätt att stimulera företagsklimatet sker genom att konkurrensutsätta kommunal verksamhet. Vinsten med att konkurrensutsätta kommunal verksamhet genom utmaningsrätten och tillåta fler entreprenörer att utföra offentliga tjänster leder bland annat till ökad effektivitet, stimulerar till verksamhetsutveckling och nytänkande.

– Det är viktigt att vi öppnar dörrar och skapar förutsättningar för att fler företag ska kunna utvecklas och växa, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna

Här kan du läsa motionen i sin helhet