(L)-förslag i Eskilstuna: Krossa hedersförtrycket!

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-03-31

Liberalerna i Eskilstuna anser att det behövs ett mer aktivt och långsiktigt arbete för att motverka och förebygga hedersrelaterat våld. Liberalerna har därför lämnat in en motion med flera förslag gällande arbetet mot hedersförtryck och hur det kan växlas upp. Bland annat förslag om en särskild handlingsplan mot hedersförtryck, kartläggning över hedersförtryckets omfattning bland elever, samverkan med region Sörmland och en hjälptelefon för utsatta att ringa.

– Den politiska majoriteten har hittills sagt nej till våra förslag om att kartlägga hedersförtrycket i Eskilstuna och menat att det inte behövs. Utan en kartläggning blir det mycket svårare att hitta rätt åtgärder. Det behövs mer kunskap för att vi ska försvara flickornas och pojkarnas frihet att bestämma över sina egna liv, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

I motionen föreslås bland annat att det genomförs en kartläggning i Eskilstunas skolor för att ta reda på hur utbrett hederskulturen är och få en uppskattning över hur många elever som lever hedersrelaterade liv. Det föreslås även att kommunen ska inleda ett samarbete med region Sörmland och dess barnavårdscentraler, mödravårdscentraler och vårdcentraler för att upptäcka barn och unga som könsstympats och som lever under hedersförtryck. Hårdare krav föreslås även på föreningar som mottar kommunala bidrag för sina verksamheter och att de bidrag som kommunen ger ut ska vara förankrat i demokratiska ideal och värderingar och det ska inte råda några tvivel om vad för stad vi vill att Eskilstuna ska vara.

Liberalerna motionerade redan 2016 om att motverka hedersförtrycket i Eskilstuna. En del förslag har infriats, medan andra förslag avslogs.

– Att bekämpa hedersförtrycket är en av vår tids viktigaste jämställdhetsutmaningar. Ingen ung flicka eller pojke ska behöva bli utsatt för hedersförtryck. Med hedersförtrycket fråntas unga människor deras mest grundläggande mänskliga rättigheter och det är rätten att bestämma över sitt eget liv, säger Stefan Krstic.

Motionen kan läsas här i sin helhet