Liberalerna: Inför en ombudsman för personer med funktionsnedsättning

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-05-19

Liberalerna i Eskilstuna anser att många beslut och ombyggnationer i kommunen görs utan att en riktig konsekvensanalys har gjorts hur besluten påverkar personer med funktionsnedsättning. Liberalernas ordförande Erika Rydja Sandvik har därför lämnat in en motion om att kommunen ska införa en ombudsman för personer med funktionsnedsättning.

– En ombudsman behövs så att de funktionsnedsattas intresse bevakas och tas tillvara i kommunens förvaltningar. Idag gör vi en barnkonsekvensanalys i varje förvaltning och det är dags att vi även gör en liknande konsekvensanalys när det gäller personer med funktionsnedsättning, säger Erika Rydja Sandvik, motionär och ordförande för Liberalerna i Eskilstuna.

Enligt motionen ska ombudsmannen inte hantera några egna ärenden, utan ska vara rådgivande för olika politiska nämnder. Vidare ska ombudsmannen ha särskilt övergripande ansvar, agera rådgivande och fungera som kontaktperson mot de olika förvaltningar gällande funktionsnedsättningsfrågor. Liberalerna anser även att kommunen bättre behöver omvärldsbevaka de funktionsnedsattas intressen, vilket ombudsmannen kan göra.

– Vi behöver bli mer lyhörda inför personer med funktionsnedsättning och deras behov behövs bättre tas hänsyn till i kommunens beslut och ageranden. Hade en sådan funktion funnits sedan tidigare så hade med all säkerhet vissa av kommunens ombyggnationer och nybyggnationer utformats på annat sätt än det gjorts med kostnader för anpassningar till följd, säger Erika Rydja Sandvik (L).

Här kan du läsa motionen i sin helhet