Liberalerna: Inför betyg från årskurs 4

Onsdag 13 oktober 2021

Sedan hösten 2017 har ett antal skolor gett betyg från årskurs 4 inom ramen för en försöksverksamhet. Enligt regeringens förslag ska nu alla skolor som önskar kunna införa betyg från årskurs 4. Hittills har införandet runt om i landet varierat och Eskilstunas grundskolor har varit avvaktande i frågan. Liberalerna har därför ställt frågor till grundskolenämndens ordförande Mikael Edlund (S) i ämnet för att få svar på hur den styrande majoriteten arbetar för att underlätta och stödja rektorerna som vill införa betyg från årskurs 4.

– Internationellt är det snarare regel än undantag med betyg från de första årskurserna i grundskolan Sverige har stuckit ut som ett undantag och därför är det dags att även vi börjar uppmuntra rektorerna till att införa tidigare betyg, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Avsaknaden av betyg har inneburit att många vårdnadshavare har upplevt att det har varit otydligt hur väl deras barn presterar i skolan. Långa skriftliga omdömen kan vara svåra att tolka och tyda där betyg är enklare och tydligare. Betygssättning är nu möjligt att införa från årskurs 4 och det är rektorn på skolan som bestämmer om en skola ska införa tidigare betyg i samråd med anställa lärare på skolan.

– Betyget kan användas som ett komplement för att exempelvis identifiera vilka elever som är i behov av tidigt stöd, vilket är viktigt för att ge alla elever en bra skolgång, säger Stefan Krstic (L).

Liberalernas interpellation ställd till grundskolenämndes ordförande kan du läsa genom att klicka här.

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Andre vice ordförande i förskolenämnden
Stefan.Krstic@eskilstuna.se