Liberalerna: Barngrupperna i förskolan är för stora – inför maxtak!

Pressmeddelande från Liberalerna 2021-04-27

På Eskilstunas förskolor är många barngrupper för stora, vilket påverkar både barn och personal. Skolverket har ett riktmärke gällande barngruppers storlek och efter en kontroll är många av barngruppernas storlekar större än vad som rekommenderas. Liberalerna har därför under måndagen lämnat in en motion där partiet vill att Eskilstuna kommun inför ett maxtak för barngruppernas storlek med hänvisning till Skolverkets riktmärke.

– Vi vill införa ett maxtak på hur stora barngrupperna i förskolan får vara. För stora barngrupper har en negativ påverkan på lärande och lek, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna och andre vice ordförande i förskolenämnden.

Liberalerna har inte i sin motion preciserat vilken nivå som taket exakt ska ligga, utan lämnar det till den politiska ledningen och förvaltningen att utreda. Däremot säger partiet att en rimlig nivå vore ett maxtak på 12 barn per grupp i mindre åldrar (1-3) och 15 barn per grupp i högre åldrar (4-5 år) i enlighet med Skolverkets riktmärke.

Inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna att införa ett tak på 15 barn per grupp för de allra minsta barnen. 7 år senare har fortfarande inget maxtak införts.

– Det är inte ovanligt att de största barngrupperna har runt 20 barn per grupp, något som jag tycker är orimligt och inte leder till en bra miljö för barnen eller personalen. I till exempel Hällby så har samtliga kommunala förskolor för stora barngrupper. Det är dags att få ner de största barngrupperna och införa ett maxtak! säger Stefan Krstic (L).

Här kan du läsa Liberalernas inlämnade motion i sin helhet