Insändare: SFI bör reformeras

Måndag 28 maj 2018

Svenska för invandrare, SFI, fungerar inte bra i dag med klasser som är för blandade med elever som har olika kunskapsnivåer inom svenskan.

Vi i Liberalerna ser därför att SFI bör reformeras i Eskilstuna och där med få fler grupper med tydliga skillnader i språkkunskapen.

Detta kan bland annat avgöras med olika språktester för nyanlända efter X antal veckor som studerande. Samma sak skal även gälla efter X antal veckor i en ny klass/grupp också.

Vi Liberaler tycker att SFI inte ska bara lära ut svenska, utan att de även ska ha goda kontakter med studieförbunden och skolorna. Detta för att språkresurserna lättare ska kunna ha koll på vilka nivåer de enskilda individerna ligger på och sedan för att lärarna/ kursledarna ska kunna veta vad eleverna har gått igenom på andra instanser.

I dag råder ett stort utanförskap i Eskilstuna hos de nytillkomna medborgarna. Vi måste göra något åt detta och jag anser att första steget till en fungerande integration är språket. Vi vill därför reformera den nuvarande SFI.

Ett medborgarskap är givande och tagande. För att det ska fungera fullt ut krävs det även att befolkningen ska kunna förstå varandra och det gemensamma språket.

Därför ser jag att SFI måste vara obligatoriskt för nyanlända men vi måste skilja akademikerna från andra som kommer ifrån en annan bakgrund. Målet ska vara att snabbt kunna integreras.

Aziz Alis
Riksdagskandidat för Liberalerna (L)