Debatt: Områdespoliserna behövs i Eskilstuna

Publicerad i Eskilstuna-Kuriren.

Lördag 2 juni 2018

Niklas Frykman (L)

Efter sommaren kan områdespoliserna vara borta i Eskilstuna. Områdespoliserna som ännu finns kvar vittnar om en tuff situation när de och kollegerna inte räcker till för att sköta sina uppgifter. Detta är en direkt följd av polisbristen. Under den socialdemokratiska regeringen har antalet poliser i Sverige minskat, nu är vi nere på 195 poliser per 100 000 invånare från 216 poliser per 100 000 invånare när Liberalerna och Alliansen hade ansvaret. Nu ser vi konsekvenserna, det finns helt enkelt inte poliser att få tag på.

Liberalerna har länge lyft underbemanningen och underfinansieringen av Polisen i riksdagen men regeringen har i tre år sagt att det inte behövs mer resurser till verksamheten. Vi har i dag den lägsta polistätheten på tio år trots löften om motsatsen.Områdespoliserna ska jobba brottsförebyggande. De är ute på skolor och fritidsgårdar, möter socialtjänsten, träffar ungdomar och skapar förtroende och naturliga kontakter. Detta är nödvändigt för att vända den nedåtgående spiral där människor i utsatta områden inte vill prata med polisen och än mindre vittna i rätten.

Områdespoliserna ska kunna verka långsiktigt över tid men så är inte fallet i dag. I flera kommuner ser vi att så fort det blir lite lugnare drar man in områdespoliserna. Det brottsförebyggande arbetet har varit den verksamhet som tappat mest resurser och flest poliser i yttre tjänst. Den utvecklingen är inte acceptabel för oss liberaler och den måste brytas.

Liberalerna har under tio års tid drivit frågan om en lokalt närvarande polis i Eskilstuna. Vi vill ha en tydlig närvaro av områdespolisen, helst fast och permanent. Fler poliser måste lockas till yrket och fler som lämnat måste lockas tillbaka. Därför vill Liberalerna satsa på att höja polisernas löner med motsvarande 4 000 kronor i månaden.

Liberalerna vill ha 5 000 fler poliser till 2025 och vi avsätter under en treårsperiod 10 miljarder mer till Polisen än den socialdemokratiskt ledda regeringen. Vi vill också flytta 2 000 poliser från skrivborden till yttre tjänst.

Till skillnad från andra partiers fluffiga mål och utspel om ”fler polisanställda”, vilket inte betyder poliser, så är Liberalernas åtgärder konkreta och genomförbara. De kommer att få effekt både på kort och på lång sikt.

Eskilstuna har stora problem med brottslighet. Vi har skottlossningar, bilbränder, stenkastning emot blåljuspersonal och väktare. Vi har kriminella gäng med en svans av barn och ungdomar som riskerar att hamna i kriminalitet efter sig. Därför behöver Eskilstuna ha en kraftfull polisnärvaro så att kriminaliteten kan bekämpas effektivt och förebygga brott innan de begås. Det görs bäst av skolan, socialtjänsten och av områdespolisen.

Roger Haddad (L)
Rättspolitisk talesperson