Debatt: Klassisk bildning blir aldrig omodern

Tisdag 15 maj 2018

Liberalerna sätter skolan först. Vi jobbar ständigt för mer kunskap och bildning i skolan. Kunskap och bildning rustar människor för att fatta egna beslut och tänka fritt och självständigt. Det bryter utanförskap och gör klassresor möjliga. Varenda unge ska få möjligheten att sikta mot stjärnorna och nå trädtopparna. Att fokusera på kunskap och bildning är att försvara friheten för dem som har minst frihet.

På det senaste kommunfullmäktige i Eskilstuna behandlades två motioner från Liberalerna om just detta. Båda två fick nej från den styrande majoriteten som består av Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet.

Liberalerna vill ha lektorer på Eskilstunas gymnasieskolor. Lektorer är lärare med doktors- eller licentiatexamen. Lektorer fanns med i karriärlärarreformen som beslutades av Alliansen där en lektor får ett lönepåslag med 10 000 kronor i månaden. Det finns alltså statliga pengar till att anställa lektorer.

Vi vill ha lektorer av två skäl. Det ena är att det bidrar med akademisk spets till gymnasiets teoretiska ämnen om den som undervisar också forskat och har djupa kunskaper. Det kan inspirera till vidare akademiska studier.

Det andra är att lektorat erbjuder ännu en karriärväg för lärare som vill fortsätta att undervisa men också forska och fördjupa sina studier inom ett ämne. Vi vet också att det redan i dag finns lärare i våra skolor som är kvalificerade för att bli lektorer. De kan känna sig frestade att söka andra jobb om kommunen inte värdesätter deras utbildning.

Liberalerna vill också återinföra det humanistiska gymnasieprogrammet. I dag erbjuder inte Eskilstuna samtliga teoretiska program på gymnasiet. Tidigare fanns det humanistiska programmet och dess föregångare latinlinjen på S:t Eskil, men det togs bort 2011.

Det humanistiska programmet handlar mycket om språk, kultur och kommunikation mellan människor. Det är ett område som blir allt viktigare i en allt mer internationaliserad värld. Klassisk bildning, som det humanistiska programmet står för, behövs i Eskilstuna.

Eskilstuna har 105 000 innevånare. En så stor stad måste ha ambitioner för kunskap och bildning. Vi ska vara stolta över vårt industriarv, men vi måste inse att vi kommer att behöva mer än teknik och verkstadsindustri i framtiden. Vem vet vilka kunskaper som blir avgörande? Fler ungdomar från Eskilstuna måste få intresse för avancerade akademiska studier. Liberalerna menar ett bra steg på den vägen vore att införa lektorer och återinföra det humanistiska programmet. Klassisk bildning blir aldrig omodern.

Niklas Frykman
Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Andre vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden