Förslag: Rätta nationella prov centralt

Lördag 16 oktober 2021

Att rätta de nationella proven medför en hög arbetsbelastning för lärarkåren vilket både Lärarnas riksförbund och lärare vittnar om. Det har även visat sig att bedömningen av proven har skiftat mellan olika skolor vilket gör att provresultaten därför bli missvisande. Liberalerna har därför lämnat in en motion om att Eskilstuna kommun ska införa att de nationella proven rättas centralt.

– Med central rättning säkerställs det att elever i Eskilstuna får en likvärdig bedömning och betygssättning samtidigt som det minskar lärarnas arbetsbörda. Det skulle frigöra mycket tid för lärarna som de i stället kan lägga på elever och deras fortsatta kunskapsutveckling, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna

De nationella proven ses som viktiga instrument för att mäta elevernas kunskaper och Regeringen har gett Skolverket i uppgift att utreda möjligheten att rätta de nationella proven centralt. Liberalerna ser ingen anledning till att invänta utredningen utan vill att Eskilstuna kommun inför rättning av de nationella proven centralt redan nu.

– Det finns studier som visar att när utomstående lärare rättade om nationella prov sattes lägre betyg än vad som först gjorts när proven rättades och vi menar att central rättning ger en bättre inblick i de faktiska kunskapsresultaten och utvecklingen i Eskilstunas skolor, säger Stefan Krstic (L).

Motionen kan du läsa genom att trycka här!

Kontakt:
Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna