Debatt: Varenda människa ska känna sig trygg

Torsdag 20 april 2017

Att utan oro vänta på bussen en sen kväll, gå hem från krogen eller att låta sitt barn gå ensamt hem från kompisen. Det är något som borde vara självklart för varje invånare här i Eskilstuna, men så är det inte i dag.

Människors känsla av otrygghet har ökat. Det är betydligt vanligare att kvinnor känner sig mer otrygga än män. Otryggheten får också konkreta följder för människors egen vardag. Nästan var fjärde person anser att deras livskvalité minskat på grund av otrygghet. Människors frihet minskar alltså högst konkret av kriminalitet och bristande trygghet. Det kan vi inte acceptera.

Vi måste kunna lita på att polisen finns på plats när det behöva. När resurserna saknas, både pengar och poliser, läggs det förebyggande arbetet åt sidan och synligheten som skapar trygghet prioriteras bort.

Liberalerna vill se fler synliga poliser i hela landet, och föreslår därför en utökning av poliskåren från 20 000 till 25 000 poliser. I Eskilstuna skulle detta motsvara 52 nya heltidspoliser.

Det här är en rejäl förstärkning, men det tar tid att utbilda poliser. Därför har vi också ett förslag som ökar tryggheten på gator och torg direkt.

Vi vill att Eskilstuna anlitar trygghetsvakter i väntan på fler poliser, för att öka tryggheten och förebygga brottslighet. Liberalerna föreslår ett statsbidrag på 500 miljoner kronor, som täcker hälften av kommunernas kostnader för trygghetsvakter.

Med vårt förslag skulle Eskilstuna kunna anställa 21 trygghetsvakter som bidrar till ett lugnare och säkrare Eskilstuna.

Frihet är att vara trygg där man bor. Den friheten måste försvaras.

Göran Hammarlund
ordförande Länsförbundet Liberalerna