Debatt: Förbättra möjligheten för nyanlända att få sitt första jobb

Lördag 6 maj 2017

Allt för många nyanlända invandrare som kommer till Eskilstuna står i dag utanför samhället. Det gäller såväl arbete som i samhällslivet i övrigt. En starkt bidragande orsak är otillräckliga kunskaper i det svenska språket och kunskap om hur det svenska samhället fungerar.

För att motverka detta och öka möjligheterna och förmågan till en snabbare integration och självförsörjning behöver introduktionen om det svenska samhället, med dess skyldigheter och rättigheter, belysas. Dessutom måste språkundervisningen och introduktionen ske tidigare och vara mer yrkesinriktad. Att snabbt komma ut i arbetslivet medför inte bara att personen klarar sin självförsörjning utan gör även att självkänsla, integration och språkkunskaper ökar. Därför bör Eskilstuna kommun utreda om att förändra undervisningen i svenska och introduktion till det svenska samhället bli mer yrkesinriktad. Även samhällsinformationen till nyanlända invandrare bör ses över.

Ett sätt att få nyanlända ut på arbetsmarknaden är att kommunen tar ett ökat ansvar och att en del av dagersättningen/bidragen kopplas till någon form av arbetsplatsintroduktion för nyanlända invandrare. Detta bidrar till att personen snabbt kan komma ut i jobb eller praktik och får visa vad han eller hon kan. Många arbeten fås genom kontakter och praktikplatser första steget för att få in en fot i arbetslivet.

Ansvaret för integration och nyanlända är delat, där Arbetsförmedlingen har ansvaret men som stor arbetsgivare kan Eskilstuna kommun göra mycket. Till exempel måste staden bereda plats för instegsjobb och praktik. Får en nyanländ invandrare inte snabbt kontakt med arbetslivet riskerar han eller hon att hamna i ett långvarigt passivt bidragsberoende.

Vi ser framväxten av en ny underklass i Sverige med bidragsberoende och sysslolöshet. Det är grogrunden till kriminaliteten vi ser i våra förorter. Det är allvarligt att vi har en regering som blundar för de här problemen, men det gör Eskilstunas arbete än mer viktigare då det ställer högre krav på oss som kommun att ordna ett bra mottagande och integrera dessa människor in i det svenska samhället och inte förpassa dem i långvarigt passivt bidragsberoende.

ordförande, Liberalerna Eskilstuna