Vänd frånvaro till närvaro i grundskolan!

Onsdag 20 april 2022

Idag rapporterar SVT Sörmland om Fristadsskolan där mer än en femtedel av eleverna är borta 30 procent eller mer av sin skoltid. Hälften av dessa var borta 50 procent eller mer. Generellt i Eskilstuna ligger frånvaron i snitt på 13 procent. Elever vittnar om att deras klasskamrater inte tar lektioner seriöst och att det snarare betraktas som rast. Liberalerna har därför lämnat in en interpellation till kommunfullmäktige ställd till grundskolenämndens ordförande Mikael Edlund (S) om vad den styrande majoriteten tänker göra åt att komma till bukt med den höga frånvaron i grundskolan.

– Ska vi höja kunskapsresultaten i skolan är det en förutsättning om eleverna också går i skolan. Så ser det tyvärr inte ut idag, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Rektorn på Fristadsskolan menar att om man bara är borta 10 procent av sin skoltid innebär det att man har förlorat ett år av sin undervisning, vilket påverkar kunskapsutvecklingen. 2016 gjorde Skolinspektionen en nationell kvantitativ kartläggning om den ogiltiga frånvaron. Det visade sig att 20 000 elever hade en ogiltig frånvaro som innebär en risk för skolmisslyckande och framtida utanförskap. Skolinspektionen har kommit med flera förslag på framgångsfaktorer att jobba efter. Liberalerna menar att en förutsättning för att nå framgång är att skolan har rätt verktyg och tillräckligt med resurser, vilket Eskilstunas skolor inte har idag.

– Idag är skolan i Eskilstuna en anorektisk organisation. Den höga frånvaron på Eskilstunas skolor är inte något som kan lösas av en enskild rektor, utan här måste politiken in och ta sitt ansvar för att se till att alla elever i Eskilstuna får sin rätt till utbildning tillgodosedd, säger Stefan Krstic (L).

Interpellationen i sin helhet kan du läsa genom att klicka här!

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se