Upprätta tillfälliga skollokaler på Mesta skola

Torsdag 24 mars 2022

Eskilstuna växer, antalet barn ökar och grundskolan behöver byggas ut kraftigt. Flera nya enheter är planerade och ett antal skolor ska byggas ut. En skola som, efter Liberalernas förslag, ingår i planeringen är Mesta skola. Lokalisering av skolans nya placering är dock ännu ej fastställd, trots att det har gått tre år. Liberalerna vill nu skyndsamt se att man uppför tillfälliga skollokaler på skolan för att få till en F-6-skola under tiden F-9-skolan lokaliseras och byggs. Partiet har lämnat in ett nämndinitiativ till dagens grundskolenämnd.

– Med den kraftiga expansion som finns i området med många nya hus och barnfamiljer som flyttar in i dem finns det underlag för att expandera, säger Johan Graff Andersson, ledamot i grundskolenämnden för Liberalerna.

De tillfälliga skollokalerna (exempelvis baracker eller moduler) bör främst placeras på den nuvarande fastigheten som Mesta skola är placerad på, men kan även placeras på annan fastighetsmark om det anses lämpligare och inte är för långt bort ifrån skolans gemensamma lokaler då det är viktigt med närhet till skolmatsal och idrottshall.

– Liberalerna anser att Mesta skola borde byggas ut och att vi inte kan vänta i flera år till på att majoriteten ska hitta en bra plats att bygga på. Därför vill vi i Liberalerna att kommunen ska upprätta tillfälliga skollokaler på Mesta skola för att tillgodose behovet av en F-6-skola under tiden som arbetet med byggandet av den nya F-9-skolan pågår, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Förslaget i sin helhet kan du läsa genom att trycka här!

Johan Graff Andersson
Ledamot i grundskolenämnden för Liberalerna