Motion: Trafikinfarkt – framtida lösningar?

Motion av Erika Rydja Sandvik

Måndag 8 maj 2017

Trafikinfarkt – framtida lösningar?

Bilar, fullsatta bussar, avgaser, enstaka cyklister, köer, köer, köer!!

Detta är verkligheten i Eskilstuna centrum morgnar och eftermiddagar varje vardag! Värst är det på Västergatan, Västeråsvägen, Krongatan, Gillbergarondellen och Stenkvistavägen när tågen mot Flen skall passera.

Partiklar och kolväten är giftiga för människor och djur och står för de allvarligaste hälsoproblemen i trafikmiljön.  Det är främst slitaget från vägbeläggning och däck samt vägdamm som står för de förhöjda halterna, och största orsaken är främst den ökade användningen av dubbdäck. Detta är välkända biverkningar av biltrafiken. Vi ser fram mot en framtida trafiksituation med fossilfria fordon i en vision för 2050.

Vi har en väl utbyggd kollektivtrafik i centrala staden. På morgnar och eftermiddagar går bussarna med några minuters mellanrum, men när de fastnar i bilköerna så sitter de fast!

Vår stad växer och befintlig infrastruktur finns för många fler invånare. Satsning på förtätning av staden med nya bostäder centralt är positivt för framtida utveckling. Tågsatsningen, som inom ett par år innebär snabbare förbindelser med stockholmstrakten, gör vår stad ännu attraktivare för inflyttning.

MEN en lösning av trafikinfarkten i innerstaden är en framtida miljöutmaning som måste lösas.

Trafikleder kan utgöra barriärer för både människor och naturen. Dessa leder kan göra att det är svårt att hitta en säker väg och effektiv väg att cykla. Detta leder till att många väljer bilen för att resa korta sträckor, att lämna barn på skolan och att bara åka för att köpa en tidning. För att få vår stad miljöanpassad och hållbar krävs att samhällsplaneringen inte skapar barriärer och en otrygg trafikmiljö.

Eskilstuna kommun äger inte lösningen på trafikfrågan på egen hand. På Trafikverkets hemsida finns information om utbyggnad av gång och cykelväg mellan Eskilstuna och Sundbyholm samt från Hällbybrunn, via Tumbo och till Kvicksund. Enlig Trafikverket skall byggstart för båda projekten vara 2018.

Trafikverket har sitt ansvar för riksvägar och större genomfartsgator. Ett exempel är planfri korsning mellan järnväg och gatutrafik vid Stenkvistavägen och Kyrkogatan. Projektet har initierats men hur länge dröjer det innan spaden sätts i marken för detta projekt?

Genom åren har förslag från trafikavdelningen lagts fram för lösningar i centrum, och de enda större resultatet hittills är bussfilerna mot Skiftinge och Torshälla och (förhoppningsvis) en snar avlastning av Kungsgatan västerut genom att öppna Gredbyvägen förbi Rinmangymnasiet.

Det som saknas är en heltäckande långsiktig trafikplan för Eskilstuna, med samverkan mellan kommunen och Trafikverket. Med nuvarande trafikinfarkt så måste det till åtgärder inom en nära framtid för att få rätsida på detta.

Liberalerna yrkar

att en utredning för att ta fram en heltäckande långsiktig trafikplan med sikte på det framtida kommunikationssamhället för Eskilstuna kommun tillsätts snaras.

Erika Rydja Sandvik

Gruppledare (L)