Tafsande män ska portas från nöjeslivet

Pressmeddelande från Liberalerna Eskilstuna

Måndag 10 juli 2017

-Tafsande män borde portas från nöjeslivet i Eskilstuna. Kvinnor ska kunna vara ute och roa sig när och var de vill utan att bli sexuellt ofredade. Män som inte respekterar kvinnors rätt till den egna kroppen ska däremot stanna hemma.

Det säger Niklas Frykman, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna, med anledning av att han idag väcker ett initiativ i kommunstyrelsen om att inleda ett samarbete mellan kommun, polis och krögare för nolltolerans emot sexuella ofredanden i Eskilstuna nöjesliv.

-Liberalerna vill att krögarna tillsammans med polis och kommun ska arbeta tillsammans för att nolltolerans emot sexuella ofredanden. Ett sådant samarbete finns redan när det gäller att arbeta emot knark. Vi vill att kommunen genom Trygga Eskilstuna tar initiativ till en sådan samling. Jag tror att det skulle vara en kraftfull markering om kommun, polis och krögare gick ut tillsammans med detta, säger Niklas Frykman (L).

-Vi är i början av sommaren och redan rapporteras det om mängder av sexuella ofredanden från Bråvallafestivalen och Peace and Love. Till och med våldtäkter sker i publikhavet. Det här är en oacceptabel inskränkning av friheten för kvinnor. Det måste få ett slut, säger Niklas Frykman (L).