Skolrankingens resultat är en stor besvikelse

Onsdag 17 november 2021

Lärarförbundet har nu presenterat sin årliga rankinglista över vilken kommun som är Sveriges bästa skolkommun. I år kom Eskilstuna på 211 plats. Förklaringen ligger bland annat i att Eskilstuna hög sjukfrånvaro bland lärare och låg andel utbildade lärare. Andelen godkända elever går ner från plats 134 till dagens 183 och Eskilstuna rasar vad gäller synen på kommunen som huvudman, där Eskilstuna rasar från tidigare plats 89 till 153. Med anledning av Eskilstuna kommuns återigen dåliga placering har Liberalernas gruppledare i Eskilstuna Stefan Krstic lämnat in en interpellation till grundskolenämndens ordförande Mikael Edlund (S) om hur Eskilstuna ska bli en bättre skolkommun.

– Det duger inte att Eskilstuna placerar sig så lågt i rankingen år efter år, utan att den socialdemokratiska majoriteten bryr sig, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna.

Detta är den sista skolrankingen som Lärarförbundet gör. Enligt Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand är anledningen till att fackförbundet väljer att sluta med rankingen är att så många kommuner underpresterar och att skillnaderna i skolkvalitet blivit oacceptabla. Genom Liberalernas interpellation hoppas partiet kunna få svar på vad grundskolenämnden gör för att ge skolan rätt förutsättningar att bedriva en undervisning med hög kvalité där kunskapsresultaten kan höjas samt vad den politiska ledningen tänker göra på de områden där Eskilstuna presterar väldigt svagt.

– För oss liberaler är det viktigaste att ge alla barn och ungdomar lika förutsättningar och möjligheter att lyckas i skolan och här anser vi att den politiska ledningen har misslyckats när vi gång på gång placerarar oss bland de sämsta kommunerna i landet, säger Stefan Krstic (L).

Interpellationen kan du läsa genom att trycka här!

Kontakt:

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna