Replik: Skolkommissionens förslag är inte tillräckligt skarpa

Publicerad i Eskilstuna-Kuriren

Lördag 18 november 2017

Liberalerna brinner för att höja kunskapsresultaten och nå en likvärdig skola. Kunskap och utbildning ger människor möjligheter att förbättra sin livssituation. En bra skola sluter klyftor i samhället och ger mer frihet till dem som har minst frihet. Därför är Liberalerna besjälade av att skapa en bra skola för alla i Eskilstuna, Sörmland och Sverige.

Åsa Fahlén och Jessica Olsson (Lärarnas Riksförbund) hävdar i Eskilstuna-Kuriren den 13 november att ”Allianspartierna tyvärr har visat ointresse för Skolkommissionens förslag eller direkt avvisat det” och menar att det måste till en blocköverskridande överenskommelse för skolans framtid. Liberalerna är verkligen positiva till en sådan överenskommelse, men förslagen Skolkommissionen ger är otillräckliga. Vår uppgift är inte att luta oss tillbaka och säga ja till dåliga eller otillräckliga förslag, utan ständigt arbeta för att förbättra skolan.

I våras kom Skolkommissionen med sitt förslag för en mer likvärdig skola. En del förslag var bra, som till exempel ökad statlig styrning av skolan. Det har Liberalerna drivit länge. Det räcker inte. Skolkommissionens rapport blev mer en katalog över utredningar som skulle kunna tillsättas istället för konkreta reformförslag.

Kommissionen föreslår fler och flexibla vägar in till läraryrket. Det skulle kunna vara bra, men det kan också leda till sänkta antagningskrav som på sikt innebär försämrad kompetensnivå hos lärare. Vi Liberaler vill tvärtom se högre krav för att få bli lärare.

Vi vill att undervisningstiden skall ökas och anser att Skolkommissionen har för låg ambitionsnivå när det gäller ökad undervisningstid.

Liberalerna tycker också att det är viktigt att ge läraren utökade befogenheter för ordning, studiero och bättre arbetsmiljö, något som saknas i skolkommissionens förslag. Vi vill också att lärare ska rustas i ledarskap och vi vill ha ett särskilt ordningsbetyg.

En viktig del som helt saknas i Skolkommissionens rapport är hur förskolan och förskoleklassen kan bidra till en positiv skolutveckling. Liberalerna vill att skolstarten ska ske från sex års ålder och att förskoleklassen omvandlas till årskurs ett i en tioårig grundskola.

Dessa frågor är avgörande för en stark kunskapsskola med likvärdighet. Skolkommissionen är inte tillräckligt skarp i sina förslag. Fahlén och Olsson menar att vi trots detta ska göra tummen upp till skolkommissionen. Det kan vi inte – vi har mycket högre ambitioner för skolan än så. Vi kommer att jobba dag och natt för en bra skola för alla, med ökade kunskapsresultat och likvärdighet i Eskilstuna, Sörmland och i riket.

Christer Nylander (L)

riksdagsledamot Liberalerna