Nej till slöjförbud

Torsdag 21 mars 2019

Stefan Krstic kommenterar förslag från Moderaterna i Eskilstuna om att utreda slöjförbud i skolan och att lokalt i kommunen gå före med att införa förbud.

– Vi i Liberalerna har föreslagit en rad åtgärder för att bekämpa hedersförtrycket i Eskilstuna. Vi vill ha ökad samverkan mellan kommun och andra organisationer, utbildning för vår personal, en hjälptelefon för unga utsatta, en handlingsplan och en kartläggning. Dessvärre har Moderaterna röstat ned en del av dessa förslag. Jag välkomnar deras engagemang men tycker att det klingar falskt att komma nu kvart över tolv, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Vid Liberalernas landsmöte 2017 diskuterades förslag om slöjförbud men efter lång debatt avslogs dessa motioner.

– Vi liberaler är förkämpar mot hedersrelaterat förtryck och våld. Och det viktigaste är att stärka flickor så att de får forma sina egna liv. Det är ointressant vad flickor har på huvudet, men mer intressant vad de har inuti skallen. Förbud är inte rätt väg att gå, även om vi anser att slöjan är en symbol som inte främjar jämställdhet och flickors rättigheter, säger Stefan Krstic.