Liberalerna vill minska bilköerna

Pressmeddelande Liberalerna Eskilstuna

Måndag 19 februari 2018

Erika Rydja Sandvik (L)

– Eskilstuna lider av trafikinfarkt. Det är köer, köer, köer! Vid rusningstiderna på morgon och sen eftermiddag korkar gator och tillfartsvägar i och runt staden igen av bilköer. Det försvårar framkomligheten, leder till mycket irritation och bortslösad tid och är inte minst dåligt för miljön då mängder av bilar och bussar står och spyr ut avgaser, säger Erika Rydja Sandvik, ordförande för Liberalerna i Eskilstuna.

Liberalerna vill därför öka framkomligheten för bilar och minska bilköerna i Eskilstuna. Därför föreslår Erika Rydja Sandvik tillsammans med Liberalernas toppkandidat Stefan Krstic i en motion till kommunfullmäktige att Stadsbyggnadsnämnden ser över hur man kan förbättra kapaciteten i rondeller. Det handlar till exempel om fler högersvängar i rondeller, tvåfiligt vid vissa rondeller och att övergångsställen flyttas längre ifrån rondellen.

– Möjligheten att svänga höger i ett separat körfält utan att köra in i rondellen är en åtgärd som kan avlasta trafiken. I ett antal rondeller finns utrymme för att ha två körfält där det idag bara finns ett. Övergångsställen som är placerade för nära rondellen leder till att trafiken stoppas upp så fort någon gång- eller cykeltrafikant vill korsa gatan. Övergångsställen behöver flyttas längre ifrån rondellen. Dessa förslag skulle kunna öka framkomligheten för bilar i Eskilstuna och minska de långa bilköerna, säger Erika Rydja Sandvik.

Kontakt:

Erika Rydja Sandvik