Krstic (L): Stoppa nedskärningarna i skolan!

Tisdag 13 februari 2018

Stefan Krstic (L)

– Den socialdemokratiska majoritetens nyårspresent till lärarna och eleverna har flera år i rad varit stora nedskärningar. Lärarna får allt svårare att utföra sitt jobb när politiker hela tiden underfinansierar skolan. De ständiga nedskärningarna i skolan måste stoppas!

Med anledning av dagens besked om nedskärningar i skolan i Eskilstuna där 97 tjänster ska bort så vill därför Liberalernas toppkandidat i kommunen Stefan Krstic se ett stopp för nedskärningar i skolan.

– Den socialdemokratiska majoriteten skryter om att de bygger nya fina skolor. Problemet är att med dessa ständiga nedskärningar i skolan så kommer ingen vilja jobba i dem. Vi kommer att få allt svårare att locka nyexaminerade lärare till kommunen med dessa ständiga neddragningar. Det håller inte i längden. Därför behövs ett stopp för nedskärningar inom Eskilstunas skolor.

Liberalerna har i sin skuggbudget lagt 50 miljoner kronor för fler assistenter inom skolan. Det innebär ungefär 180 nya assistenter som ska underlätta för lärarna och minska den tunga arbetsbördan många lärare känner. Liberalerna skjuter också till ytterligare tio miljoner kronor för att förstärka tilläggsbeloppet. Det görs för att finansiera ett tilläggsbelopp som även tar hänsyn till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom till exempel autismspektrat eller ADHD, något som styrande majoritet vägrar.

Kontakt:
Stefan Krstic