Liberalerna vill införa p-skiva i Eskilstuna centrum

Onsdag 16 juni 2021

Handeln och besöksnäringen i Eskilstuna centrum är beroende av att ha flera besökare. Antalet parkeringsplatser i centrum minskar stadigt och kommer fortsätta att minska i och med framtida bostadsbyggen. En förmånligare parkeringssituation måste införas. Liberalerna i Eskilstuna har därför lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att införa parkeringsskiva i Eskilstuna centrum under månaderna juni-augusti, som ett första steg för att främja fler besökare till centrum.

– Vi vet att centrumhandeln har haft det väldigt tufft. Det är en mix av ombyggnationer i centrum, pandemi, näthandeln och den trafikkaos i centrumkärnan. Kan vi som kommun göra något för att underlätta för centrumhandeln så bör vi göra det, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

En av insatserna som tillsattes under 2020 för att underlätta för centrumkärnans besöksnäring och näringsliv under pandemin var att införa tre timmars fri parkering under 15 april till 15 augusti i parkeringszon C3. Kostnaden uppgick till 2 miljoner kronor enligt siffror från stadsbyggnadsförvaltningen. Denna satsning vill Liberalerna permanenta och se varje år under juni – augusti som ett första steg. Partiet vill att stadsbyggnadsförvaltningen återkommer med förslag på gator och parkeringsplatser som är lämpliga att införa parkeringsskiva på.

– Om Eskilstuna ska vara en levande stad med människor i rörelse som besöker butiker, restauranger, caféer, våra centrala museum och fina parker behöver åtgärder sättas in. Görs inte något riskerar de stora handelsplatser i ytterområden att ta över och Eskilstuna centrum fortsätter att utarmas, säger Stefan Krstic (L).

Tryck här för att läsa Liberalernas motion.

Kontakta oss på eskilstuna@liberalerna.se