Liberalerna presenterar förstärkt näringslivspaket i Eskilstuna

Söndag 20 februari 2022

Världen har levt med Coronapandemin i över två år och även om viruset kommer vara kvar under fortsatt lång tid behöver vårt samhälle öppna upp nu i takt med den ökade vaccinationsgraden och öppningen av Sverige. Effekterna av pandemin har lett till att människor har fått sägas upp från arbetsplatser, företag har fått gå i konkurs eller tillfälligt stänga. Eskilstuna är inget undantag och har idag en arbetslöshet på 14 %. Under gårdagens kommunstyrelse när kommunens näringslivspaket behandlades hade Liberalerna flera tilläggsförslag, bland annat P-skiva i centrum.

– Näringslivet i Eskilstuna utgör stommen för vår kommun. Trots att Sverige öppnar upp lider många företagare fortfarande av sviterna från restriktionerna. Vi som politiker har ett ansvar att göra allt vi kan för att motverka effekterna av pandemin och restriktionerna, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

I Liberalernas tilläggspaket föreslår bland annat personalgåva, införande av utmaningsrätt och återinförande kostnadsfri parkering med P-skiva i centrum. Vidare föreslås att uteserveringar ska kunna finnas året runt och att nämnderna skyndsamt hanterar inkomna ansökningar gällande bygglov för uteserveringar och följande serveringstillstånd för dessa.

– Liberaler tror på att människors frihet och välstånd gynnas av ett gott företagsklimat. För oss liberaler är därför företagandet både ett uttryck för individens möjlighet att förverkliga sina drömmar och en grundförutsättning för vårt gemensamma samhällsbygge, säger Stefan Krstic (L).

Liberalernas 7 punkter på tilläggsförslag till näringslivspaketet kan du läsa genom att klicka här!

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se